Praha, 4. února 2016 – CzechTrade se dnes v médiích pochlubil, že loni pomohl českým exportérům k zakázkám za 1,3 mld Kč. Nevím, zda má státní organizace, zaměstnávající armádu úředníků, důvod se chlubit. Pro ilustraci – ve vztahu k objemu exportu v roce 2014 (v korunovém vyjádření 3 629 miliard Kč) představuje objem zakázek, k nimž vývozcům pomohl CzechTrade, pouhých 0, 036 procenta. A to objem exportu za rok 2015 (statistiky ještě nejsou k dispozici) bude jistě větší než v roce 2014, protože export rostl, takže podíl CzechTrade podpořených zakázek na celkovém exportu bude ještě menší.
Zakázky pro české firmy jen v objemu 1,3 miliardy korun jsou proto naprostým neúspěchem agentury CzechTrade.
Dovoluji si uvést na pravou míru informaci, že agentura CzechTrade ve spolupráci s Hospodářskou komorou hodlá pokračovat v přímé komunikaci s lokálními firmami prostřednictvím exportních konferencí.
U CzechTrade dlouhodobě naprosto postrádám kroky na podporu exportu pro malé a střední podnikání. Velcí exportéři podporu mají a měli by ji dostávat dál, na potřeby malých a středních podniků kromě Hospodářské komory ČR ale CzechTrade už vůbec nereaguje.
To byl také důvod, proč Hospodářská komora ČR zvýšila aktivity na podporu exportu malých a středních podniků a zahájila cyklus Krajských exportních konferencí ve spolupráci s Odborem ekonomické diplomacie Ministerstva zahraničních věcí, nikoliv CzechTradem.
Bořivoj Minář, viceprezident Hospodářské komory České republiky